dissabte, 24 de setembre de 2011

Si mengem a gust, apreciant els aliments, el nostre cos ho agrairà absorbint i nodrint-se millor

L' Actitud positiva envers als aliments i la digestió

Asseure's a taula amb la postura i la ment relaxada i amb una actitud d'agraïment són requisits indispensables per gaudir d'una bona digestió, ja que l'estrès, les tensions, i les preocupacions resten molta energia al sistema digestiu per poder dur a terme de manera eficaç les seves funcions.

Hauríem d'intentar asseure'ns a taula relaxats, en un ambient tranquil, i si fos necessari esperar una estoneta o fer respiracions abans de començar un àpat.

Antigament el fet de beneir la taula, a banda de respondre a uns costums religiosos i culturals, reflectia una actitud d'agraïment envers els aliments alhora que permetia centrar-se en allò que s'anava a fer: Gaudir d'un àpat. Recuperar una actitud d'agraïment envers als aliments, a qui els cuina i/o qui els compra, no aniria gens malament, ja que ens ajudaria a sentir-nos part activa de la cadena alimentària.

Un altre aspecte que cal tenir en compte és que la digestió comença per la boca, per tant, hauríem de permetre'ns temps per ensalivar i mastegar bé els aliments, (la saliva comté aigua i enzims digestius per formar el bolus que després passarà a l'estómac), assaborir-los i gaudir-los és una altre manera de començar amb consciència el procés digestiu.
A taula hauríem de prendre consciència del que hi anem a fer, perquè moltes vegades s'acaba menjant més quantitat o desequilibrat degut a que no s'està pel què es menja, i és que una bona digestió no depèn només de la qualitat dels aliments, o de combinacions més o menys encertades, sinó que de vegades el toc de gràcia depèn de l'actitud.
 
Menjar posant-hi tots els sentits

  • Procurar un ambient tranquil i agradable, (evitar la tele, converses que puguin generar tensions...) 
  • Enfocar el pensament i els sentits en l'acte de menjar per preparar el cervell i el sistema digestiu. 
  • Actitud d'agraïment envers als aliments. 
  • Ensalivar i mastegar a consciència, assaborint i gaudint d'allò que mengem. 
  • Escoltar el cos per tal d'esbrinar possibles necessitats o intoleràncies. A mesura que prenguem consciència de nosaltres mateixos i en el què mengem, començarem a sentir quines són les nostres necessitats internes i a diferenciar-les de les nostres addiccions i desitjos. 
  • Ser amables amb el nostre cos, és important per mantenir un equilibri en tots els aspectes.

    Bon Profit!!!


2 comentaris:

  1. Ostres! la majoria de la gent fem el contrari del que dius, tot i ser conscients de la seva importància, crec que ho imprimiré i ho posaré a taula...
    Gràcies i salut!

    ResponElimina
  2. Ja he començat a aplicar tots els consells a taula, sobretot amb els nens que de vegades corren tant, ara intentar que sigui un hàbit. Gràcies!!
    Susana Espada

    ResponElimina