divendres, 21 d’octubre de 2011

Per Tots Sants, castanyes!!!

Amb el mes de novembre arriben també els primers freds, i per a molts de nosaltres els records entranyables de l'escalfor i l'olor de les paperines de castanyes torrades, així doncs, a les portes de Tots Sants recuperem un dels nostres aliments més típics i nutritius que ens ofereix la tardor: La castanya.

A les cuines del sud d'Europa a l'edat mitjana,  la castanya "Castanea sativa", ocupava un lloc important dins del rebost. Abans de l'arribada de la patata i el blat de moro i d'altres productes d'Amèrica, fou una de les principals fonts d'hidrat de carboni per a moltes comunitats que vivien en zones properes a boscos de castanyers, i que tenien dificultat per accedir a altres cereals.

Com la majoria de fruits secs  és un aliment típic dels mesos de tardor hivern, amb la particularitat que, aquest humil fruit al llarg del temps s'ha convertit en protagonista, juntament amb panallets i moniatos,  de trobades familiars, d'amics i de festes populars com la castanyada, a més d'un dels personatges més simpàtics del nostre cançoner i rondallari popular.


Nutricionalment: Destaquen pel seu important  contingut  en hidrats de carboni, bàsicament en sucres d'absorció lenta, i un baix percentatge de greixos (menor del 3%, la majoria  dels quals són cardiosaludables), que les fan més similars als cereals que als fruits secs. Aporten fibra, vitamines del grup B i C, i minerals com el potassi, magnèsi, fòsfor, calci, ferro i són baixes en sodi. Aquest perfil nutricional les fa molt útils per a moltes dietes, ja que les podrem fer servir com un cereal més amb l'avantatge que no ténen gluten. Especialment recomanades en: Celiaquia, intol.lerància a la lactosa, anèmia, hipertensió, esportistes, dietes per afavorir l'alletament, infància, tercera edat i per enriquir dietes en estats de fatiga física i psíquica.

A la cuina: Permeten moltes preparacions tan dolces com salades, des de unes senzilles castanyes torrades fins a un sofisticat postre de tardor, o des d'una crema o sopa reconfortant fins a un exquisit paté, farcit o estofat. 

Al mercat: Les podem trobar fresques, dessecades, confitades, en puré, en farina, en cereals de l'esmorzar, liquats vegetals, cremes per untar, barretes, melmelades, cuites i pelades (a punt per menjar)... fins al deliciós "marrón glacé" tan en voga a la cort de Versalles durant el regnat de Lluís XIV, convertint-se en tot un símbol de glamour.

Aquí hi trobaràs un enllaç de com torrar castanyes a casa.


Aprofitem les propietats de les castanyes!!!


1 comentari:

  1. Gràcies per la info, no sabia que les castanyes fossin hidrats de carboni. Molt xul.lo i útil l'article

    ResponElimina