dimecres, 29 de gener de 2014

Olla de cols!!!

Foto: Pagès 2.0
"L'hort està gebrat,
les verdures van de baixa,
només la col hi resisteix
amb la seva cuirassa"

La nostra llengua és molt rica en expressions al voltant de verdures, hortalisses i fruites, tot i que, a l'actualitat estan en perill d'extinció, demostren la seva rellevància dins la cuina des d'antic.

Si hi ha una verdura que disposa de moltes locucions al seu voltant, aquesta és sens dubte, la col i els seus parents; bròquils, coliflors, naps: "Olla de cols", "Ni naps, ni cols" "Ésser una coliflor", "S'ha acabat el bròquil"... fet que demostra l'omnipresència que devia tenir en horts i taules en altres èpoques.

No obstant, últimament, en horts i mercats "la família de les cols" està recuperant un lloc d'importància, tan per les seves virtuts nutricionals com per la seva versatilitat a la cuina. I és per això que en reivindico el seu ús, i més a la Catalunya central, que gaudim d'una varietat pròpia: "la col verda manresana", on hi trobem el gust intens de l'hivern, ja que el fred i el gebre van estretament relacionats amb el seva textura i gust final.

La col
Pertany a la família de les crucíferes (cruciferae o Brassicaceae), on hi trobarem tota la diversitat de cols, els naps, els raves, la ruca, els créixens i les llavors de  mostassa.

La col actual deriva d'una varietat silvestre que creix a les costes i penya-segats de l'Europa occidental, però gràcies al conreu, podem trobar-ne de molts tipus diferents: de paperina, de Milà, de Brussel.les, Llombarda, verda, blanca, xinesa, bròquil, coliflor, cabdell, arrissada, brotonera, farratgera... i la verda manresana, que és diferencia de les altres perquè és una col amb molta presència, voluminosa, amb força fulles i menys cabdell. La col és indiscutiblement la reina dels horts a l'hivern.

Propietats nutricionals
Celtes, grecs i romans ja la consumien per les seves virtuts remeieres. 
Presenta un munt de propietats: 
  • Vitamines C i A, molt interessants com a antioxidants i protectores de la vista, la pell i mucoses, i sistema immune. 
  • Són riques en fibra, essencial per una bona salut intestinal.
  • Són una font molt important de minerals: calci, potassi, magnesi i sofre...
  • Te un important contingut en glutamina, que la fa molt útil com a cicatritzant d'úlceres,  i per combatre inflamacions i infeccions intestinals.
  • És un excel.lent antiàcid natural.
  • Té propietats diürètiques i depuratives que la fan imprescindible en dietes de depuració.
  • Anticàncer: Molts estudis defensen que la col ajuda a combatre molts tipus de càncer; de colon, d'esòfag, de mama, de laringe...
  • Protegeix la cèl·lula de l'estrès oxidatiu, cal tenir-la molt present per prevenir malalties neurodegeneratives.
  • És molt interessant en casos d 'hipertiroidisme, ja que ajudaria a regular-lo. I en cas d'hipotiroidesme, no convé consumir-la en cru.

A la cuina
Col verda manresana
La millor manera de cuinar-la, per aprofitar-ne el màxim les seves propietats, és en coccions curtes i "al dente", com al vapor i escaldades. També podem aprofitar les fulles externes i tronxos per fer-ne brous, ja que aquestes són molt riques en minerals.

La col permet moltes preparacions culinàries, des de trinxats de col i patata, timbals amb cereals, col i llegum, farcellets i canalons de col, brous depuratius o per hidratar cremes de verdures, sucs antioxidants, fermentada en amanides... i tot allò que la vostra imaginació us porti, per tant, us animo a introduir-la al rebost, ja que ara n'és l'època i els horts en van plens :)!

Per digerir-la bé: Cal mastegar-la bé per tal de digerir-ne i aprofitar-ne tots els nutrients. Si es pateix problemes de gasos, cal coure-la més estona i se li pot afegir algunes llavors carminatives (comí, fonoll..) al final de la cocció, o be acompanyar-la amb alguna infusió digestiva.

Al mercat, consum de proximitat
Els vegetals de terra, com les crucíferes, solen concentrar més pesticides que la resta, per tant, és important, per començar bé, que siguin ecològics. Cal recordar que els pesticides són compostos químics que s’acumulen al cos com una toxina. - See more at: http://www.etselquemenges.cat/abc/cruciferes#sthash.Doa3wtAG.dpuf
És important que siguin ecològiques, perquè es tracta de verdures que es desenvolupen arran de terra i s'hi poden concentrar més pesticides que la resta.

A tota l'horta de Catalunya trobareu diferents varietats de col, que s'ajusten a les característiques climàtiques de la zona, i per tant us aportaran allò que més us convindrà.

La col manresana
Pagesos, mercats locals de Manresa.
Amb el nom de col verda manresana només es cultiva a les zones de regadiu que envolten la ciutat de Manresa. El cultiu de la col manresana és patrimoni d'uns pocs pagesos que la conreen des de fa molt anys.


I ara, faràs bullir l'olla... l'olla de cols???

Poema, gentilesa de Cèlia Fíguls 
Fotos, pagès 2.0 i Rosa Torras
La col és un bon diürètic. Com que ajuda a eliminar els líquid acumulats en els cos, pot resultar eficaç per tractar la diabetis, l’obessitat, l’àcid úric i les malalties del cor relacionades amb la retenció de líquids. També és útil en malalties com l’artritis o la reuma.
- See more at: http://www.etselquemenges.cat/rebost/la-col#sthash.yLiJgjYn.dpuf

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada